BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar
Közlekedésgazdasági Tanszék

H-1111 Budapest, Sztoczek József utca 2. St. épület 412. - Tel:(36-1) 463-1008, Fax:(36-1) 463-3267
E-mail: office@kgazd.bme.hu Skype: kgazd.bme.hu
 Create an AccountHome | Your Account | WIKI | LotusMail | WebMail  

Nyelvek
Válassz nyelvet:

English Hungarian

Főmenü
· Főoldal
· Magunkról
· Archívum
· Hallgatóknak
· Kutatás
· Tanszéki munkatársak
· Személyes adataid
· Keresés
· Linkek

  
BME - Közlekedésmérnöki Kar - Közlekedésgazdasági Tanszék: Mészáros Ferenc

Keresés a topikban:   
[ Főoldal | Új topik választása ]

Szervezeti átalakítás
Frissítve: 2013.01.29. 16:28 Szerző: fmeszaros (3050 olvasás)
Mészáros Ferenc2013.01.01-től a korábbi Közlekedésgazdasági Tanszék a Közlekedésüzemi Tanszékkel egyesült és új néven: Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék megnevezéssel működik tovább. 
(Tovább... | 724 betű van még | Pontok: 0)

Publikáció: Önéletrajz
Frissítve: 2012.02.08. 14:05 Szerző: fmeszaros (3449 olvasás)
Mészáros FerencÖnéletrajz

Publikációk


Megjegyzés:
(Tovább... | 219 betű van még | Publikáció | Pontok: 3)

Publikáció: A használatarányos díjmegállapítás elméleti megalapozása a magyarországi közúthá
Frissítve: 2008.09.05. 09:20 Szerző: fmeszaros (1543 olvasás)
Mészáros Ferenc
(Tovább... | 95 betű van még | Írd meg a véleményed! | Publikáció | Pontok: 0)

Publikáció: Szállítmányozási logisztika támogatása telematikai alkalmazásokkal
Frissítve: 2005.02.16. 12:31 Szerző: fmeszaros (2037 olvasás)
Mészáros Ferenc

A szállítási folyamatok számának emelkedése és bővülése sokrétegű problémát vet fel a városi közúti közlekedés területén, amelyek feloldásai elengedhetetlenül szükségesek egy fenntartható gazdaság és fejlődés megteremtéséhez. A logisztikai folyamatok optimálása megoldást jelenthet a fenti problémák egy részére, ezt jobban kizárólag informatikai és telematikai alkalmazások segítségével lehet kezelni. Ezen rendszerek integrált, komplex alkalmazása során nemcsak a környezeti lehetőségek, hanem a vállalati határok lehetőleg teljes körű kihasználását teszik lehetővé, segítségükkel jelentős költségmegtakarítás és hatékonyságnövelés érhető el. A telematika használatának legfontosabb feltétele a bázisadatok rendelkezésre állása, ezért erre különös hangsúlyt kell fektetni, csak ezután lehetséges az információs rendszer felépítése.
Szerzők: Kővári Botond - Mészáros Ferenc
Megjelent: Logisztikai évkönyv 2003

További részletek: Szállítmányozási logisztika támogatása telematikai alkalmazásokkal


(Írd meg a véleményed! | Publikáció | Pontok: 0)

Publikáció: A forgalom díjérzékenységének vizsgálata az M1-es autópályán
Frissítve: 2004.06.23. 12:58 Szerző: fmeszaros (3389 olvasás)
Mészáros FerencSzerző: Mészáros Ferenc
Megjelent: 31. Útügyi Napok, Győr 2003

A IV-es TEN-korridor mentén fekvő M1-es autópályán, valamint a vele párhuzamosan futó 1-es főúton az utóbbi években a forgalmi viszonyok jelentős átrendeződése zajlott le. Az autópálya koncessziós szakaszának 1996-os megnyitása óta jelentős mértékben változtak az úthasználatért fizetendő díjak, ezzel együtt változott a díjas szakaszt igénybevevők száma is. A díjak kialakításakor a gazdasági elemzések mellett további értékelési szempontokat is figyelembe kell venni, ezek közé tartoznak a nemzetgazdasági, társadalmi érdekek.
A forgalom díjérzékenységi vizsgálata az 1996-2001 közötti időintervallumot öleli fel, célja a díj bevezetés úthasználókra gyakorolt hatásának elemzése volt. A vizsgálat elsősorban statisztikai elemzés módszerével készült, amely során több tényező figyelembe vételére is sor került; a forgalomnagyság mellett a lakosság reáljövedelem, továbbá a motorizáció alakulása és a szállítási teljesítmények változása is számbavételre került. Ezen túlmenően az osztrák-magyar határforgalom alakulása is az elemzés tárgyát képezte.
A koncessziós szakaszon bevezetett autópályadíj hatására jelentős forgalomátterelődés következett be, az addig túlterhelt 1-es főutat tehermentesítette az új autópálya-szakasz. Az üzemeltetés során a díjak emelése általában követte az inflációt, de a tehergépkocsik esetében előfordult a díjak reálértékének csökkenése is. A vizsgált szakaszon megvalósult szállítási teljesítmények, valamint a motorizációs index monoton növekedése egyértelműen nyomon követhető. Ezekre az adatsorokra trend illeszthető, és ezekre alapozva korrelációs számítások is végezhetők.
A határátlépések száma és a korridor forgalomnagysága között csak a tehergépkocsik kategóriájára mutatható ki viszonylag szoros korreláció. A tehergépkocsi-forgalom egyértelmű és erőteljes növekedése miatt nehéz a forgalom autópályadíj-változására vonatkozó érzékenységét közvetlenül kvantifikálni. Személygépkocsik és autóbuszok esetében a forgalom szoros korrelációt mutat a díj abszolút értékű változásával. Ezen vizsgálatok alapján megállapítható, hogy a díj változása egyértelműen befolyásolja az útvonalválasztást, a személygépjármű-forgalom esetén a használók a díjak nominál értékének változását követik, míg az áruszállítók látszólag a díjak reálértékének változására érzékenyek.
A vizsgálat eredményeképpen elmondható, hogy az eredmények ismeretében további, mélyebb és alaposabb kutatás szükséges a forgalom díjérzékenységének modellezéséhez, a kutatás a továbbiakban ezt célozza meg. A jövőben elvégzendő hasonló vizsgálatokkal együtt, amelyek a többi magyarországi autópálya-díjrendszerek díjváltozásainak forgalomra gyakorolt hatására irányulnak, összehasonlíthatók lesznek a különböző díjstruktúrákban a forgalom változásának alakulásai.

(Tovább... | 16871 betű van még | Írd meg a véleményed! | Publikáció | Pontok: 0)

  

Minden jog fenntartva ©
Ez a weboldal a PHP-Nuke Web portál rendszer segítségével jött létre, mely a GNU/GPl licensze alatt áll.
A portált továbbfejlesztette: HA5ABE webmaster@kgazd.bme.hu
PHP-Nuke

Oldal generálás: 0.084 másodperc